Zkušenosti z posledních měsíců - navázaný čuvač je spokojený čuvač a jak je třeba důležité drbání na břiše
Znovu a znovu
se přesvědčuji, jak je důležité mít svého čuvače silně navázaného na sebe a členy své rodiny. Je to
něco, co sám považuji za zcela elementární, a často sklouzávám k tomu, že to považuji za
samozřejmost, a – jak se ukazuje - mylně očekávám, že lidé, se kterými o čuvačích mluvím,
také. Ale není to tak. V posledním roce jsem se opět mnohokrát přesvědčil, že to pro řadu lidí
vůbec samozřejmé není a že právě nedostatečná navázanost čuvače na jeho pána je zdrojem řady
problémů. Překvapilo mě, kolik je čuvačů, kteří se od svého páníčka nenechají podrbat na břiše,
nejsou ochotni si k němu lehnout. Páníčka neposlechnou, neberou ho. Často se projevují dost
dominantně.
Ve svých starších textech o výchově a výcviku čuvače se o navázání čuvače často zmiňuji, ale asi je to stále málo. Proto bych chtěl uceleně znovu popsat tuto problematiku – pod dojmem konkrétních zážitků z posledních měsíců.
Úplně jednoduše řečeno - má-li soužití s čuvačem bezproblémově fungovat, musí být čuvač jednak navázaný na svou smečku, jednak podřízený páníčkovi. Navázanost a podřízenost jsou dvě zcela elementární věci.
Pokud chci, aby mi můj čuvač byl spolehlivým a klidným kamarádem a aby soužití s ním bylo bezproblémové, musím zajistit dvě zásadní věci:
1. udělat svého čuvače spokojeným – musím mu už od štěněte umožnit začlenit se do své rodiny, která mu bude novou smečkou se vším,co s tím souvisí
2. správně ho vychovat - musím mu ukázat,
jak se má chovat – to znamená vyjasnit mu, co se má dělat a co se naopak nesmí dělat, naučit
ho pravidlům
Pokud třeba jen jednu z těchto dvou věcí neudělám, nebo udělám jen tak napůl, nebude něco fungovat stoprocentně dobře.
1. Jak udělat
svého čuvače spokojeným
Je
přirozeností čuvače žít v nějakém společenství živých tvorů a být s nimi v kontaktu.
Na salaši bylo štěně čuvače od narození v neustálém kontaktu se svou matkou a se svými
sourozenci. Když odrostlo, bylo v kontaktu s ostatními psy ve smečce, s ovcemi,
kozami či jinými zvířaty. A bylo v kontaktu s člověkem, který se staral o jeho mámu a o
něj.
Dnes je pravidlem, že si nový majitel od chovatele přiveze štěně domů ve věku 7-8
týdnů. Už ve stáří dvou měsíců prožije čuvač zpravidla tu největší změnu v celém svém životě.
Štěně je odtrženo od mámy a všeho, co mu bylo důvěrně známé, a je přeneseno do úplně nového,
neznámého prostředí.
První dva měsíce svého života – pokud vše probíhalo standardně a bez neočekávaných
problémů - prožilo štěně v péči své matky, která mu zajistila to nejdůležitější – krmení,
bezpečí a společnost (samozřejmě, že se do toho přiměřeně zapojil i zodpovědný chovatel a jeho
rodina). Denně bylo štěně 24 hodin v kontaktu s mámou, se svými sourozenci. Hráli si
spolu, jedli spolu, zkoušeli, kdo je silnější, odpočívali spolu. Leželi na sobě, dotýkali se.
Komunikovali spolu (pokud při hře jednoštěně třeba kouslo do ucha druhé silněji, než bylo únosné,
druhé mu to zcela jasně dalo kvičením a mručením najevo). Matka často tuto vzájemnou komunikaci
usměrňovala. Štěně po dobu prvních dvou měsíců svého života bylo téměř stále s někým. Situací,
kdy bylo štěně samo, bylo minimum.
Z této štěněčí idyly si ho ve věku dvou měsíců odváží nový majitel
k sobě domů. Z předchozího jaksi samo vyplývá, co je asi nutné pro štěně prioritně
zajistit v jeho novém domově, aby bylo spokojené. Bezpodmínečně potřebuje novou smečku, která
ho přijme, bude ho mít ráda, bude s ním, poskytne mu potravu a zajistí bezpečí. Potřebuje
někoho, s kým si bude moci hrát, jako si dosud hrálo se svou mámou a se svými sourozenci,
někoho, kdo ho bude chránit, jako ho chránila máma, někoho, kdo ho bude hlídat, jako ho hlídala
máma, někoho, kdo ho bude hladit, jako ho olizovala máma nebo jeho sourozenci, někoho, ke komu se
bude moci přitulit, jako se tulilo k mámě – prostě někoho, ke komu bude moci přilnout a
navázat se na něj.
Štěně ve věku 2-3 měsíců není schopné samostatného života. Ono to často tak nevypadá. Štěňata
čuvačů vykazují již v tomto věku známky samostatnosti a předvádějí se, co sama zvládnou. Tím se
ale nový páníček nesmí dát zmást. Pravdou je, že štěňata v tomto věku jsou nevyspělá jak
fyzicky (do plného vzrůstu mají velmi daleko), tak především mentálně (jejich uvažování je
„dětské“) a bez své nové smečky nejsou schopna sama žít a rozvíjet se. Ke svému
fyzickému rozvoji potřebuje štěně čuvače každodenní přiměřenou fyzickou zátěž, k mentálnímu rozvoji
potřebuje poznávat vše nové – nové situace, lidi, psy. Potřebuje kontakt se svou smečkou, aby
ji poznal, a řízený a kontrolovaný kontakt s okolním světem – s cizími psy svého věku a
s cizími lidmi. Štěně je v tomto věku velmi zranitelné, a to jak na těle, tak na duši. Ani
jedno zranění páníček nesmí dopustit. Při tom ale musí štěněti umožnit poznávání světa – toho
svého (své rodiny, svého prostoru – zahrady, domu) a i toho cizího.
Úloha
páníčka je v tomto období pro štěně rozhodující. Čuvač chce mít svou smečku, svého pána, který
je schopen mu dát potravu, dát mu bezpečí, dát mu společnost a učinit ho tak spokojeným.
Čuvač má vrozený smysl pro život ve smečce, ve velmi krátkém čase vypozoruje
hierarchii smečky a umí se jí přizpůsobit. Půlroční štěňata již velmi dobře vědí, kdo jakou pozici
ve smečce zastává. Je přirozené, že se snaží v této hierarchii postupovat nahoru, a je na
páníčkovi, aby svého čuvače udržel na pozici, kterou mu určí. I v podřízeném postavení vůči
páničkovi a ostatním členům rodiny může čuvač prožít spokojený život. Páníček by měl být pro čuvače
dobře čitelný, spravedlivý, konzistentní ve svých požadavcích, měl by se chovat jako vůdce - to
znamená, že by to měl být on, kdo je pánem situace, řeší krizové situace, rozhoduje, má respekt. Měl
by to jednak být hodný starší kamarád, na kterého se čuvačí štěně (a později v trochu jiné
podobě i dospělý čuvač) může ve všem spolehnout, na druhé straně by to měla být osvícená a
spravedlivá autorita, která je schopna si vynutit pořádek, dodržování pravidel a příkazů.
V opačném případě to nemusí všechno až tak úplně klapat a mohou nastat problémy. Nemusí, ale
mohou (všichni čuvači nejsou stejní – někteří jsou více sebevědomí a dominantní, někteří spíše
submisivní. Záleží na kombinaci, jak si čuvač a páníček v konkrétním případě
sednou)
Páníček a jeho
celá rodina by po příchodu štěněte s ním měli trávit co nejvíce času. Je třeba si s ním hrát,
blbnout, a nechat ho vybít energii. Snad ale ještě důležitější je naučit štěně zklidnit se po té, co
lítalo po louce nebo zahradě, posadit se s ním a ukázat mu, že i být v klidu je fajn, že
drbání a jakýkoli fyzický kontakt je príma věc. Že príma není jen společná aktivita (procházky,
výlety, hry, …), ale že neméně fajn je i společný klidný odpočinek. A nějaký drobný pamlsek
k tomu je také fajn. Právě tyto momenty klidu, fyzického kontaktu a vzájemného cítění se
vytvářejí ten správný vztah mezi štěnětem a páníčkem. Štěně se navazuje na svou novou smečku.
Je pravdou, že
u některých čuvačích štěňat není zrovna jednoduché docílit této pohody. Lze říci, že někteří
sebevědomí jedinci svou aktivitou či hyperaktivitou to páníčkovi velmi komplikují. Je na páníčkovi,
aby objevil, co právě na jeho štěně platí, a dokázal štěně navyknout na to, že klid a pohoda trávená
spolu je fajn. Po nějaké době to štěně pochopí a začne si o to samo říkat.
Je
důležité, aby nová rodina zajistila bezpečí štěněte. Jen těžko lze očekávat, že štěně se
správně naváže na svého pána, když ten dopustí, aby se mu něco stalo. A stát se může leccos.
Nejčastějším problémem je asi napadení štěněte cizím psem na procházce s páníčkem.V tom
okamžiku páníčkova autorita vůdce smečky, který se stará o bezpečí, je pryč. Velmi často se pak
stává, že štěně si svou bezpečnost začne zajišťovat samo a v duchu hesla nejlepší obrana je
útok začne na potkání vyjíždět po všem, o čem si myslí, že by mohlo být hrozbou. A to je samozřejmě
špatně. Úplně stejně na štěně působí situace, kdy se nějakým nedopatřením střetne třeba
s jedoucím kolem, kdy nějaká hra končí třeba pádem a podobně. Prostě – je úkolem páníčka
(jako bylo dříve úkolem mámy feny) zajistit štěněti bezpečí a předem z cesty odklidit případná
rizika. A pokud toto páníček nezvládne, přichází o důvěru, kterou v něho štěně má. Štěně
uvažuje asi takto – proč bych měl páníčka poslouchat, když je neschopný ochrany a to, co
spolu děláme nebo mi přikáže, končívá špatně. Tak ho radši nebudu poslouchat a zařídím se podle
svého rozumu. Ale právě to, že se štěně zařídí podle svého rozumu, může být velký problém pro
budoucnost. Ono se páníčkovi totiž vůbec nemusí líbit to, co štěně samo vymyslí a začne pro své
bezpečí realizovat.
Zajistit potravu je další úkol pro vůdce smečky. U psa v rodině se jaksi samo
předpokládá, že páníček prostě v určenou dobu dodá krmení. Já k tomu ale říkám, že páníček
svého psa nakrmit musí, ale je velmi dobré štěněti ukázat, že krmení „neroste“
v misce automaticky, ale že je dodává páníček, a pokud páníček bude chtít, tak štěněti bude
kručet v břiše. Prostě mu nějak srozumitelně ukázat, jak je štěně na krmení od páníčka závislé.
Platí totiž letité pravidlo, že pes neútočí na ruku, která ho krmí. Musí ale vědět, která ruka to
vlastně je, a musí to mít v hlavě správně srovnáno. Takže před krmením je ta správná chvilka,
kdy od štěněte budeme něco chtít. Nějaký cvik – ke mně, sedni, lehni, štěkej a podobně. Prostě
chceme, aby se nám štěně podřídilo a udělalo to, co mu přikážeme. Pokud poslechne, dostane misku
s krmením. Pokud ne, není problém teatrálně dát misku s krmením třeba na stůl, kam štěně
nedosáhne. Počkat 10 minut a pokusit se znovu prosadit svou a chtít, aby se štěně příkazu podvolilo.
Někdy je z toho teatrální vystoupení, protože štěně ne vždy hned chápe, proč se to celé děje.
Musíme být přesvědčiví a nějak srozumitelně mu ukázat a vysvětlit,o co v této hře
jde.
Je dobré mít se
svým čuvačem zažité pro určité situace určité rituály. Pěstujte a rozvíjejte ty, které jdou
jakoby samy od sebe ze psa. Nebraňte se jim. Pokud nejsou úplně neakceptovatelné, nerušte je, pouze
je přizpůsobujte svým potřebám. Specifickým příkladem, který většinou funguje velmi dobře, je rituál
vítání. Je přirozené, že pes přivítá páníčka, který se vrací domů (pokud štěně páníčka při návratu
domů nevítá, nebývá v jeho vztahu s páníčkem něco v pořádku). Vítá se také třeba po
delším spaní a podobně. Vítání bývá dost bouřlivé a lidem někdy vadí, že pes na ně skáče nebo je
olizuje. Neuvědomují si ale, že pro psa je to zcela přirozené vyjádření náklonnosti k páníčkovi a že
tím projevuje radost, že páníčka vidí, což je pro vzájemný vztah pozitivní. Pokud Vám nevyhovuje to
skákání, zabraňte tomu tak, že si dřepnete na bobek, pes na Vás „dosáhne“ a nebude mít
potřebu skákat. Chyťte ho, zklidněte ho, pohlaďte ho, dejte mu pamlsek.
S rituály
souvisí fakt, že čuvač je fantastický rutinér. Co dvakrát někde uvidí nebo prožije, rychle si
zapamatuje. Perfektně funguje systém, že pokud čuvač vidí, že páníček má v ruce vodítko, které
bere pravidelně na procházku, je jasné, že se jde na procházku. Pokud štěně projeví radost
z toho, že vidí vycházkové vodítko ve Vaší ruce znamenající společnou procházku, podpořte jeho
radost a zaradujte se také, ať vidí, že i Vy máte radost z toho, že jdete společně něco dělat,
že se těšíte na společně strávenou procházku. Velmi to podporuje vzájemné porozumění. Jednoduše
řečeno – projevte to, že jste na stejné vlně. Buďte mu větším kamarádem, se kterým se fajn
žije. A postupně ho přivykejte na to, že jste sice kamarádi, ale že Vy jste ten větší a rozumnější,
a proto Vás musí poslouchat. Ale to už patří do odstavce výchova.
Resumé k tomu, jak udělat svého čuvače
spokojeným:
- vše
organizujeme tak, abychom se štěnětem trávili maximum času. Nezáleží na tom, kde jsme, důležité je
být spolu
- štěněti se
snažíme vytvořit novou smečku, na kterou se naváže. Otevřeme se mu. Nevykazujeme ho ze své
společnosti, nezavíráme ho v prostorech, kde nejsme. Máma fena a sourozenci to také nedělali.
Děláme s ním smečku a smečka se dá dělat pouze tehdy, pokud jsou všichni členové smečky spolu
pohromadě
- podnikáme se
štěnětem akce přiměřené jeho věku – chodíme na procházky či výlety (délka procházky samozřejmě
musí odpovídat fyzickým schopnostem štěněte!!!), hrajeme si, jsme spolu na zahradě. Doporučuji najít
nějakou dobře řízenou kynologickou společnost – štěněčí školičku, kynologickou organizaci
(cvičák) a podobně, kam mohu se štěnětem bezpečně docházet a mohu ho socializovat (navykat na
ostatní psy a lidi). Podstatné je, aby to byla dobře vedená bezpečná školička a aby štěně mělo již
splněno základní očkování
- navykáme štěně, že i společné chvíle klidu a odpočinku jsou společně stráveným
časem a že to může být to vůbec to nejhezčí.V klidu si se štěnětem sedneme, hladíme ho, drbeme
ho na břiše a navykáme ho na tyto slasti psího života. Některá štěňata neprojevují o toto zájem a
nezbývá, než ho i třeba za použití mírného násilí postupně časem přesvědčit, že je to fajn. Věříme,
že se to štěněti zalíbí a začne to vyžadovat.V okamžiku, kdy to od nás bude vyžadovat, máme
další krok ke správnému navázání za sebou
- navykáme štěně na to, že společné chvíle jsou i chvíle, kdy štěně
spí či odpočívá v naší přítomnosti, kdy páníček si třeba něco dělá na počítači (nebo sleduje
televizi) a pes leží spokojeně vedle něj na zemi, pozoruje ho nebo spí, i to se počítá do dělání
smečky
- za žádnou
cenu nedopustíme, aby štěně ztratilo důvěru v to, že páníček zvládá všechny situace. To
znamená, že pokud na procházce se štěnětem máme smůlu a narazíme na agresivního psa, který je
nad síly našeho štěněte, musíme rázně zasáhnout tak, že agresora zaženeme nebo se necháme sami
pokousat, než bychom dopustili pokousání našeho štěněte. Při hrách a aktivitách jakéhokoli druhu
nedopustíme, aby štěně odněkud spadlo nebo si nějakým jiným způsobem přivodilo úraz. Toto je zcela
nezbytné hlídat až do doby, kdy čuvač dospěje (někdy mezi druhým a třetím rokem věku
čuvače)
- páníček musí osvědčit i herecký talent, aby štěněti vysvětlil, jak se to má s potravou, a že žrádlo není úplně zadarmo
2. Jak
vychovávat malého čuvače
Má-li čuvač bezproblémově fungovat v rámci své nové smečky v určitém
prostředí, je nutné ho naučit pravidlům a zákonitostem, která v nové smečce a v novém
prostředí platí. Prostě – musíme ho vychovat. Výchova štěněte začíná momentem, kdy si ho
přineseme od chovatele domů, a teoreticky končí v momentě, kdy se ze štěněte stane dospělý,
sebevědomý čuvač. Pokud náš čuvač dosáhl věku mezi druhým a třetím rokem života, páníček je stále
respektovaným vůdcem smečky, čuvač se podvoluje jeho příkazům a všichni (tj. páníček, ostatní
členové smečky i čuvač) jsou spokojeni s tím, jak jde život, pak lze konstatovat, že výchova
čuvačího štěněte byla úspěšná.
Učit štěně pravidlům znamená, že když štěně něco udělá, dáme mu jasně najevo, zda se nám
líbí, co udělalo, nebo ne. Pokud štěně něco udělá dobře, chválíme ho, pokud se nám nelíbí, co
udělalo, káráme. Několik základních pravidel chválení a kárání:
- používáme pokud možno stále stejná slova
pro pochvalu –„hodný“, „pašák“ a podobně. Je velmi důležité, aby
pochvala byla vyslovena veselým, mazlivým hlasem, nadšeně, ve vyšší tónině hlasu. Zvláště malé štěně
podle tóniny hlasu jednoduše a rychle rozliší, jestli je chválené nebo kárané. Má okamžitě zpětnou
vazbu na to, co právě udělalo – ta vazba musí být okamžitá, za několik sekund je již pozdě.
Samozřejmě, že nějaký malý pamlsek znásobí sílu pochvaly. Příkladně - pokud na štěně zavoláme a ono
k nám přiběhne, okamžitě ho teatrálně radostně pochválíme a dáme mu pamlsek. Z toho štěně
jasně pozná, že to, co udělalo, bylo správně
- pro kárání se používá většinou slovo „fuj“, ošklivě,
naštvaně vyslovené nebo vykřiknuté hlubším rozzlobeným hlasem (u většího štěněte, pokud je na
vodítku, můžeme i rozumně trhnout vodítkem pro podpoření a zesílení pokárání). A obecně platí to, co
u chválení. Je potřeba, aby štěně dle hlasu okamžitě rozlišilo, jestli to, co provedlo, je správné
nebo špatné
- musíme být
důslední. Například pokud nechceme, aby na nás štěně skákalo nebo nám okusovalo nohavice, nechceme
to vždy. Tato činnost je vždy fuj a nemůžeme to pardonovat třeba v momentě, kdy máme na sobě
nějaké staré oblečení, na kterém nám už nezáleží. Pokud je něco „fuj“, tak je to
„fuj“ vždy a ne jen tehdy, když nám to nevadí. Zrcadlově to platí i ochválení.
Důslednost je zcela zásadní pro úspěšnou výchovu
- musíme být pro štěně dobře čitelní –
štěně musí z naší reakce, z našeho hlasu okamžitě poznat, zda to, co právě udělalo, se nám
líbí, nebo ne. Musíme být dobře čitelní, protože pokud budeme na štěně něco neustále monotónně
mumlat ve stylu – no to bylo hezké, ty jsi byl hodný, ale víš, příště to nedělej –
tak z toho štěně vůbec nic nepochopí. Štěně naší řeči nerozumí a nějaké dlouhé projevy bere
jako hluk bez informační hodnoty. Naše chválení či kárání musí být pro štěně jasně
čitelné
- musíme
zajistit, aby štěně naši pochvalu nebo pokárání vzalo na vědomí. Toto se týká především pokárání.
Pokud štěně provede něco, co se nám nelíbí, musíme jeho činnost přerušit a pokárat ho. Často se ale
stává, že štěně je tak zabráno do toho, co dělá, že naše „fuj“ vůbec nevnímá.V tom
případě se ale pokárání míjí účinkem. Musíme jít ke štěněti, chytit ho a přerušit tak to, co dělá, a
důrazně ho pokárat, abychom si byli jisti, že vzalo naše pokárání na vědomí. Jinak je celá naše
snaha o výchovu úplně zbytečná
Chválit nebo kárat můžeme jednak spontánní konání štěněte, ale může to být reakce
na to, jak štěně provede nějaký náš příkaz nebo povel. První povel, který štěně učíme, bývá
přivolání (zavoláme na něj a chceme, aby přišlo). Běžným povelem pak je i „sedni“ nebo
„lehni“. Dávat štěněti povely a vyžadovat jejich plnění znamená vyžadovat od štěněte,
aby se podřídilo vůli páníčka. Je to ten již dříve zmíněný princip – jsme kamarádi, ale já
tady vedu naši smečku, jsem starší, větší a chytřejší, a proto mě budeš poslouchat.
Při povelování
čuvače musíme nejdříve zajistit, aby pes „byl na příjmu“. Celá řada páníčků dělá
jednoduchou ale zcela zásadní chybu v tom, že psovi dává nějaký povel v momentě, kdy ten
je zaneprázdněn jinou činností a vůbec páníčkovi nevěnuje pozornost. Pak je to ale zbytečná námaha,
která nikam nevede. Nejdříve je nutné upoutat pozornost štěněte na sebe a navázat s ním kontakt
– lidově řečeno dostat ho na příjem. Toho docílíme buď výrazným oslovením, pokud je štěně na
vodítku, můžeme mírně trhnout vodítkem a upoutat tak jeho pozornost. Někdy zabere ukázání pamlsku,
který štěněti pak dáme, pokud poslechne příkaz. Teprve, když nám štěně pozornost věnuje, můžeme
vydat povel.
Rád bych upozornil na to, že poslušnost čuvače by měla být vyžadována na základě
příslušnosti k určité smečce, která má svého vůdce. Toto je princip, kterému čuvač rozumí.
Pokud zná smečku, zná její pravidla, zná jejího vůdce, respektuje ho a poslouchá ho. Setkával
jsem se s případy, kdy mi majitelé čuvačů líčili, jak si pořídili čuvačí štěně, zařídili
mu obrovskou oddělenou zahradu, kterou měl jen pro sebe, na ní měl krásnou boudu (někdy i se
zavedenou elektřinou, takže když jde čuvač do boudy, tak se mu rozsvítí světlo), na zahradě má přece
všechno, co potřebuje, svůj klid, své hračky, svou boudu. A on jenom lítá, ničí vše, na co přijde, a
vůbec neposlouchá a už mu jsou 2 roky. Tito lidé nechápali, co se stalo. Že čuvačí štěně si přinesli
domů a strčili ho na oddělenou zahradu a tam ho nechali vyrůst bez kontaktu se smečkou – jak
se říká jako dříví v lese. Neseznámili ho s novou smečkou, jejími pravidly a jejím vůdcem.
Nenavázali ho na sebe. A nyní mají na oddělené zahradě dvouletého čuvače, který nechápe, proč by je
měl poslouchat. Nechápe to, protože jsou pro něj téměř cizí lidé, které téměř nezná a nemá
k nim vztah. Nežili spolu, nehráli si spolu, nechodili na procházky, nedostával příkazy a nebyl
za jejich provedení chválen či kárán. Čuvačí štěně sice potřebuje zahradu a boudu, ale je v podstatě
jedno, jaká ta zahrada a bouda je. Hlavně, aby tam s ním byl páníček a dělal s ním smečku.
Byly i situace,
kdy mi lidé popisovali, jak si vzali čuvačí štěně, byli spolu, hráli si spolu, krmili ho, hladili
ho, chodili spolu na procházky, ale čuvač si stejně dělal, co chce. Ve většině těchto případů došlo
k tomu, že čuvač se měl královsky, ale páníček mu nedal jasně najevo, kdo je ten starší a
chytřejší z obou kamarádů, a kdo bude tudíž velet a kdo poslouchat. Tyto případy se řeší
podstatně jednodušeji než ty první, které vlastně řešení vůbec nemají, protože v těch prvních
případech smečka neexistuje. Pokud je ale štěně navázáno na svou smečku, pouze nerespektuje páníčka,
nezbývá páníčkovi, než být důsledný a jasně štěněti ukázat, že jeho příkazy se plnit musí. A pokud
tak čuvač neučiní, tak mu páníček odepře benefity, které s sebou příslušnost ke smečce nese
– nepochválí, nepodrbe, nedá pamlsek nebo na omezenou dobu krmení. Štěně tyto benefity smečky,
na které je zvyklé, začne postrádat a většinou se velmi rychle podřídí autoritě vůdce smečky.
Toto jsou pouze obecné zásady, které je nutné dodržovat při výchově čuvačího štěněte. Jejich konkrétní realizace může mít řadu podob. Je třeba i myslet na to, že ne všichni čuvači jsou stejní. Typově máme čuvače více či méně dominantní či submisivní, více či méně samostatné, více či méně sebevědomé, více či méně flegmatické (pohodové) či více či méně akční (živé). A tomu je pak potřeba individuálně přizpůsobit konkrétní kroky.
Resumé k tomu, jak vychovávat čuvače:
- musíme být důslední – nelze jednou něco
zakázat a příště z pohodlnosti to nechat projít, nechat být
- musíme být pro čuvače dobře čitelní –
používáme poměrně úzký okruh příkazů, pochval a kárání se správnou intonací hlasu, aby štěně mělo
okamžitou zpětnou vazbu
-
musíme být konzistentní ve svých reakcích – co se jednou zakázalo, je to zakázáno napořád, za
co jsme jednou čuvače pochválili, za to ho chválíme pořád
- musíme si být jisti, že naši pochvalu či
pokárání štěně vzalo na vědomí
- výchova čuvače je prostě taková mozaika kamínků, které se musí správně poskládat, aby výsledný obraz byl dokonalý. A poměrně často zde hraje roli náhoda nebo něco, co se bezděčně stane, a ono to pak velmi dobře zafunguje. Páníček musí umět improvizovat a využívat situací
Závěrem ještě několik souvisejících poznámek:
- je poměrně výrazný rozdíl, jestli máme doma pouze jednoho, dva nebo tři a více čuvačů. Jeden čuvač je většinou velmi silně fixován na svého páníčka a jeho rodinu. Většinou projevuje velmi silně snahu dostat se do rodiny a stát se její součástí. Navázání jde snáze, protože čuvač nemá jinou alternativu. Tu mu ale skýtá situace, kdy je v rodině další pes nebo další psi.
Pokud čuvačí
štěně přichází do rodiny, která již jednoho čuvače má, má to své výhody i svá úskalí. Velmi záleží
na tom, zda starší čuvač v rodině je vychován tak, že bude schopen akceptovat dalšího (zná
pravidla smečky, zná své místo ve smečce, podřizuje se páníčkovi). Výhledově též na tom, zda do
rodiny se psem přichází fenka (do rodiny s fenkou přichází pes) nebo zda k fence přichází
fenka (ke psovi přichází druhý pes). Soužití čuvače psa s čuvačí fenkou na jedné zahradě bývá
zcela bezproblémové. Jediný organizační problém je oddělení obou na dobu hárání. Relativně dobře
funguje i soužití dvou čuvaček najedné zahradě (výhodou je, pokud je jedna starší než druhá o 2 a
více roků). Výrazně rizikovější je pak soužití dvou čuvačů psů. V každém případě je zde
rozhodující spravedlivá autorita páníčka, který je ten, kdo rozhoduje, kdo je pánem situace a
nepřipustí jakékoli rozbroje. Stanoví pravidla soužití a trvá na jejich dodržování, což někdy nemusí
být úplně jednoduché. Přesto se páníček musí prosadit a musí to ukočírovat. Z mého pohledu jsou
dva čuvači v rodině ideální. V době, kdy je rodina v práci, jsou na zahradě spolu,
necítí se opuštění, mohou se vzájemně podporovat. Je zde ale nutná autorita vůdce smečky, rozumné
vedení a vyvarování se možných problematických situací (např. při krmení). Vše toto je při rozumném
přístupu zvládnutelné. Je možné věnovat odděleně čas jednomu a pak druhému a vytvořit navázání obou
na páníčka a smečku.
Pokud máme doma 3 a více čuvačů, máme regulérní čuvačí smečku, která si značnou část dne žije svým životem. Je poměrně obtížné docílit u všech psů smečky takové navázání na páníčka, jako když máme doma pouze 1 psa. Je zde totiž více alternativ – čuvači se mohou navázat navzájem na sebe, vzájemně se podporují a páníčka a jeho rodinu až tak úplně k životu nepotřebují. Není dostatek času, aby páníček mohl trávit delší dobu s každým psem odděleně a mohl se pokusit o navázání. Individuální přístup a individuální skamarádění se je složitější. A když se o to páníček s jedním ze svých psů pokusí a vezme si ho na víkendový výlet ve dvou, může se stát, že po příjezdu domů zjistí, že tento nápad se zbytku smečky vůbec nelíbí a že to dá psu, který byl na výletě, pěkně sežrat. Je výrazně složitější prosadit se ve smečce jako vůdce a zajistit, aby páníčka respektovali opravdu plně všichni členové smečky. Prostě - je zde mnoho vztahových alternativ a čím je jich více, tím je složitější zajistit si plné vedení smečky
-
je nerozumné chovat se k čuvači jako k dítěti. Na čuvače musíme po čuvačím, některé lidské
projevy chování nechápe a nerozumí jim. Pokud se k němu budeme chovat tak, jak se k němu
běžně chovala fena-máma nebo jeho sourozenci, jak se k sobě chovají čuvači ve smečce, bude
dorozumění s ním podstatně jednodušší
- je potřeba si dopředu rozmyslet, co všechno bude muset můj čuvač zvládat, a pomalu ho tomu ještě jako štěně začít učit. Učení dávkujeme přiměřeně jeho fyzickým schopnostem a pomáháme mu při tom. Pokud bude můj pes se mnou muset jezdit autobusem nebo vlakem, začneme ho brát do autobusu/vlaku již ve věku 4-5 měsíců. Bude-li muset pravidelně chodit do města mezi spoustu lidí a aut, opatrně ho tam začneme brát (při dodržení všech bezpečnostních pravidel). Docházejí-li k nám časté návštěvy, do 4 měsíců věku ho seznámíme s okruhem lidí, které chceme, aby bez problémů akceptoval a zvykl si na ně. Budeme-li ho v budoucnu brát s sebou na návštěvy přátel, do restaurace a podobně, začneme ho tomu přivykat opět ve věku 4-5 měsíců. Má-li pracovat u oveček, vezmeme ho k ovečkám na první okouknutí přibližně na půl roce, na roce s ním zahájíme ovčácký výcvik. Chceme-li, aby náš čuvač byl neúplatný hlídač, zamezíme kompletně nežádoucímu styku s cizími lidmi (žádné hlazení od cizích lidí, žádné krmení pamlsky odcizích lidí a podobně). Je důležité dopředu si promysleti, co všechno náš pes musí zvládat, a učit ho tomu již jako štěně – vždy s přihlédnutím k jeho fyzickým schopnostem a za dodržení zásad bezpečnosti. Každý společně úspěšně zvládnutý úkol, každá společně prožitá situace podporuje vzájemnou důvěru a posiluje vzájemný vztah s páníčkem